• Start
  • Katedra Metodologii Badań Pedagogicznych

Katedra Metodologii Badań Pedagogicznych

  • Prof. zw. dr hab. Krzysztof Rubacha

    krzysztof rubachaKontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 48 52

    Konsultacje ⇥



    Prof. zw. dr hab. Krzysztof Rubacha

    ur. 12 sierpnia 1965

    Wykształcenie:

    Mgr       1989 Instytut Pedagogiki i Psychologii UMK
    Dr         1994 Uniwersytet Warszawski
    Dr hab.  2000 Uniwersytet Mikołaja Kopernika
    Prof.      2010 Uniwersytet Mikołaja Kopernika

     

    Przebieg pracy zawodowej:

    1988 – 1993 asystent UMK

    1994-2001 adiunkt UMK

    2002-2011 profesor nadzwyczajny

    2012- profesor zwyczajny

    1996-2007 z-ca dyrektora Instytutu Pedagogiki

    2007-2012 prodziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK

    2013- kierownik Katedry Metodologii Badań Pedagogicznych UMK

     

    Zainteresowania i specjalizacje naukowe:

    1. Metodologia badań społecznych; statystyka; analiza i zbieranie danych jakościowych i ilościowych; metodologia badań jakościowych i ilościowych; proces badawczy w naukach społecznych, konstruowanie narzędzi badawczych (klasyczna logika zbiorów i logika zbiorów rozmytych).
    2. Badania nad realizacją zadań rozwojowych (1996-2000), rolą społeczną nauczyciela (1997-2002), poczuciem skuteczności (2004-), rozwojem i wychowaniem moralnym (2011-), orientacjami etycznymi (2010-)

     

    Ostatnie publikacje:

    Monografia:

    K. Rubacha (2011, 2008) Metodologia badań nad edukacją. Warszawa WAiP – podręcznik akademicki.

     

    Wdrożenie:

    Współautorstwo pierwszego testu do pomiaru poczucia skuteczności wydanego przez Pracownię Narzędzi Badawczych KNP PAN: http://www.wydawnictwoumk.pl/prod_74396_Test_poczucia_skutecznosci._Podrecznik_pracowni_narzedzi_bad.html

    Wybrane artykuły:

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: The sense of pedagogical self-efficacy of parents at varied levels of gender role development.
    Czasopismo: New Educational Review Vol. 27 no. 1. 2012, S. 90-96
    Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000 
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_1_2012.pdf

    Aut.: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Gender schemas and stress-coping styles.
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 29 no. 3. 2012, S. 319-327
    Scopus. Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_3_2012.pdf

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Standardy badań społecznych: problematyzowanie praktyki edukacyjnej.
    Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych Nr 16, 2013. S. 43-51,
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    http://apcz.pl/czasopisma/index.php/PBE/article/view/PBE.2013.004/1788 

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Standardy metodologiczne w zbieraniu i analizie danych : Pracownia Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
    Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych Nr 16. 2013. S. 35-41
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    http://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1529/PBE.2013.003%2cRubacha.pdf?sequence=1

    Aut.: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Test Poczucia Skuteczności : opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
    Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych Nr 16 2013, S. 85-105
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    http://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1532/PBE.2013.007%2cChomczynska-Rubacha%2cRubacha.pdf?sequence=1

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej rodziców i nauczycieli : hipoteza sytuacyjnej zmienności.
    Czasopismo: Studia Edukacyjne, Nr 25 2013, S. 75-83
    ERIH Punktacja ministerstwa: 10.000

    Aut.: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Educational strategies of teachers with various senses of efficacy.
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 31 no. 1, 2013, S. 105-115
    Scopus. Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_1_2013.pdf

    Aut.: Krzysztof Rubacha, Mariola Chomczyńska-Rubacha.
    Tytuł: Ethical orientations and sex in teachers with varied educational strategies.
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 33 no. 3, 2013 S. 237-246
    Scopus. Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_3_2013.pdf 

    Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: The values underlying teachers' and employers' expectations.
    Czasopismo: Kultura i Edukacja, nr 5 (98) 2013, S. 142-152
    ERIH. Punktacja ministerstwa: 10.000

    Aut.: Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova.
    Tytuł: Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji.
    Czasopismo: Rocznik Andragogiczny, Vol. 40 no. 2, 2015 S. 239-248
    Punktacja ministerstwa: 8.000

    Aut.: Chomczyńska-Rubacha Mariola, Rubacha Krzysztof.
    Tytuł: Ethical orientation (competenties) of men and women in early, middle and late adulthood.
    Czasopismo: Edukacja Dorosłych, Nr 1 2014, S. 79-86.
    ERIH Punktacja ministerstwa: 10.000 

    Aut.: Krzysztof Rubacha, Marina Sirotova.
    Tytuł: Child-rearing practices in Slovakia – A comparative study
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 40 no. 2, 2015 S. 239-248
    Scopus. wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_2_2015.pdf


     

  • Dr Magdalena Cuprjak

    magdalena cuprjak

    Kontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 82

    Konsultacje ⇥


    Absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (2001); doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (2007); rozprawa doktorska pt. Rozwój tożsamości a pełnienie roli zawodowej nauczycieli w okresie wczesnej dorosłości, napisana pod kierunkiem dra hab. Krzysztofa Rubachy, prof. UMK w Instytucie Pedagogiki UMK w Toruniu. Od października 2007 r. zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu Od 2009 r. opiekun Sekcji Badawczej Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów.

    Od października 2007 r. zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu.

    Pełni funkcję sekretarza w czasopiśmie Przegląd Badań Edukacyjnych www.pbe.umk.pl.

    Zainteresowania naukowe oscylują wokół zagadnień związanych z młodzieżą gimnazjalną, konstruowaniem tożsamości w kontekście postmodernistycznej rzeczywistości oraz ze sposobami badania tych kategorii.

    Uczestniczka projektu „Gender w podręcznikach”.


    Publikacje
    Monografie
    Cuprjak M. (2007). Tożsamość a rola nauczyciela w okresie wczesnej dorosłości. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ss.199. – skrót

    Artykuły
    Status tożsamości a stosunek do ucznia nauczycieli w okresie wczesnej dorosłości, Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 2, 2006

    Płeć a teoria statusów tożsamości Jamesa Marcii, w: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową. Łódź: Wydawnictwo WSHE, 2007

    Konstrukcja i standaryzacja testu do pomiaru statusu tożsamości dorosłych, Rocznik Andragogiczny Nr 16, 2009 Refleksyjny andragog a badania w działaniu, Rocznik Andragogiczny, Nr 17, 2010

    Schemat etnograficzny : możliwości zastosowania w badaniach nad rozumieniem młodzieży gimnazjalnej, Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 13, 2011

    Gimnazjum jako przestrzeń konstruowania tożsamości upozorowanej, w: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Tożsamość w społeczeństwie współczesnym : pop-kulturowe (re)interpretacje. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012

    Tożsamość w kontekście transformacji : raport z badań, Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 17, 2013
  • Dr Dagna Dejna

    dagna dejnaKontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 77

    Konsultacje ⇥



    Urodzona w 1984 roku. W 2003 roku, w Instytucie Pedagogiki funkcjonującym w ramach Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, podjęła studia magisterskie na kierunku pedagogika (w zakresie pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej i edukacji ustawicznej). Należy do rocznika pierwszych absolwentów Wydziału Nauk Pedagogicznych, który rozpoczął swoją działalność w dniu 1 września 2007 roku.
    W czerwcu 2008 roku, pod opieką Profesora Aleksandra Nalaskowskiego, obroniła pracę magisterską: Praca z psami zaprzęgowymi jako medium wychowawcze i uzyskała tytuł zawodowy magistra.
    W roku 2009 podjęła współpracę z ośrodkiem badań nad anabaptyzmem, kulturą amiszów i mennonitów Young Center for Anabaptist & Pietist Studies, funkcjonującym przy Elizabethtown College w stanie Pensylwania w Stanach Zjednoczonych, która zaowocowała wyjazdem badawczym. Opiekę naukową oraz organizacyjną sprawowali: Profesor Aleksander Nalaskowski z WNP UMK w Toruniu oraz Donald B. Kraybill, Ph.D, Distinguished College Professor and Senior Fellow.
    W tym samym roku prowadziła badania etnograficzne w zborach amiszów starego zakonu w rejonie Lancaster County w Pensylwanii.
    Czerwiec 2011 r. - obrona rozprawy doktorskiej zatytułowanej „Szkoła i wychowanie u amiszów starego zakonu. Studium entopedagogiczne na terenie stanu Pensylwania w USA”. Recenzentami byli: ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT w Warszawie oraz dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK w Toruniu. Rozprawa została nagrodzona nagrodą JM Rektora UMK.
    Zainteresowania naukowe:
    Szczeliny we współczesności (eremici, cenobici, anachoreci, amisze, mennonici). Opisy tradycji „kultury ubogiej”, odrzucającej nadmiar, sugerującej pewną surowość życia i obyczaju, czyli pewien kontekst myślenia o życiu, o faktycznych potrzebach człowieka, o stosunku do natury i kultury.
    Członkini Zespołu Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji - accept.umk.pl [zobacz profil]
    Od 2015, decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego jest laureatem stypendium dla wybitnych młodych naukowców - obok dra Filipa Nalaskowskiego - jako jedyni pedagodzy w Polsce.

    Publikacje
    „Amisze. Fenomen wychowania endemicznego”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
  • Dr Filip Nalaskowski

    filip nalaskowski

    Kontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 71

    Konsultacje ⇥



    Studiował pedagogikę i socjologię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie zajmuje stanowisko adiunkta na UMK na nowoutworzonym Wydziale Nauk Pedagogicznych. Na sfinalizowaną w styczniu 2007 roku rozprawę doktorską zatytułowaną Ubóstwo i wykluczeni z kultury jako problem dla edukacji uzyskał grant KBN. W 2001 roku został wraz z drużyną UMK akademickim wicemistrzem Polski w jeździectwie (skoki).
    Założyciel Zespołu Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji - accept.umk.pl[zobacz profil]
    Od 2015, decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego jest laureatem stypendium dla wybitnych młodych naukowców - obok dr Dagny Dejny - jako jedyni pedagodzy w Polsce.
    Ekspert/recenzent dla: Executive Agency for Higher Education, Research, Development and Innovation Funding - ROMANIA, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju - POLSKA.

    Publikacje
    Książki
    Ubóstwo i wykluczenie jako problem dla edukacji, Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn 2007.

    Artykuły
    Ubóstwo jako obiekt przekazu fabularnego. Próba typologii na podstawie wybranych filmów [w:] Przegląd badań edukacyjnych 2(3), Wyższa
    Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2006.

    Wykluczenie społeczne jako przedmiot namysłu naukowego[w:] Rocznik naukowy Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie, Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn 2007.