• Start
  • Katedra Metodologii Badań Pedagogicznych


Katedra Metodologii Badań Pedagogicznych

  • Prof. zw. dr hab. Krzysztof Rubacha

    krzysztof rubachaKontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 48 52

    Konsultacje ⇥



    Prof. zw. dr hab. Krzysztof Rubacha

    ur. 12 sierpnia 1965

    Wykształcenie:

    Mgr       1989 Instytut Pedagogiki i Psychologii UMK
    Dr         1994 Uniwersytet Warszawski
    Dr hab.  2000 Uniwersytet Mikołaja Kopernika
    Prof.      2010 Uniwersytet Mikołaja Kopernika

     

    Przebieg pracy zawodowej:

    1988 – 1993 asystent UMK

    1994-2001 adiunkt UMK

    2002-2011 profesor nadzwyczajny

    2012- profesor zwyczajny

    1996-2007 z-ca dyrektora Instytutu Pedagogiki

    2007-2012 prodziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK

    2013- kierownik Katedry Metodologii Badań Pedagogicznych UMK

     

    Zainteresowania i specjalizacje naukowe:

    1. Metodologia badań społecznych; statystyka; analiza i zbieranie danych jakościowych i ilościowych; metodologia badań jakościowych i ilościowych; proces badawczy w naukach społecznych, konstruowanie narzędzi badawczych (klasyczna logika zbiorów i logika zbiorów rozmytych).
    2. Badania nad realizacją zadań rozwojowych (1996-2000), rolą społeczną nauczyciela (1997-2002), poczuciem skuteczności (2004-), rozwojem i wychowaniem moralnym (2011-), orientacjami etycznymi (2010-)

     

    Ostatnie publikacje:

    Monografia:

    K. Rubacha (2011, 2008) Metodologia badań nad edukacją. Warszawa WAiP – podręcznik akademicki.

     

    Wdrożenie:

    Współautorstwo pierwszego testu do pomiaru poczucia skuteczności wydanego przez Pracownię Narzędzi Badawczych KNP PAN: http://www.wydawnictwoumk.pl/prod_74396_Test_poczucia_skutecznosci._Podrecznik_pracowni_narzedzi_bad.html

    Wybrane artykuły:

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: The sense of pedagogical self-efficacy of parents at varied levels of gender role development.
    Czasopismo: New Educational Review Vol. 27 no. 1. 2012, S. 90-96
    Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000 
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_1_2012.pdf

    Aut.: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Gender schemas and stress-coping styles.
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 29 no. 3. 2012, S. 319-327
    Scopus. Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_3_2012.pdf

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Standardy badań społecznych: problematyzowanie praktyki edukacyjnej.
    Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych Nr 16, 2013. S. 43-51,
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    http://apcz.pl/czasopisma/index.php/PBE/article/view/PBE.2013.004/1788 

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Standardy metodologiczne w zbieraniu i analizie danych : Pracownia Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
    Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych Nr 16. 2013. S. 35-41
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    http://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1529/PBE.2013.003%2cRubacha.pdf?sequence=1

    Aut.: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Test Poczucia Skuteczności : opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.
    Czasopismo: Przegląd Badań Edukacyjnych Nr 16 2013, S. 85-105
    Punktacja ministerstwa: 6.000
    http://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1532/PBE.2013.007%2cChomczynska-Rubacha%2cRubacha.pdf?sequence=1

    Aut.: Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej rodziców i nauczycieli : hipoteza sytuacyjnej zmienności.
    Czasopismo: Studia Edukacyjne, Nr 25 2013, S. 75-83
    ERIH Punktacja ministerstwa: 10.000

    Aut.: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: Educational strategies of teachers with various senses of efficacy.
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 31 no. 1, 2013, S. 105-115
    Scopus. Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_1_2013.pdf

    Aut.: Krzysztof Rubacha, Mariola Chomczyńska-Rubacha.
    Tytuł: Ethical orientations and sex in teachers with varied educational strategies.
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 33 no. 3, 2013 S. 237-246
    Scopus. Czasopismo umieszczone na Liście Filadelfijskiej, wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_3_2013.pdf 

    Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha.
    Tytuł: The values underlying teachers' and employers' expectations.
    Czasopismo: Kultura i Edukacja, nr 5 (98) 2013, S. 142-152
    ERIH. Punktacja ministerstwa: 10.000

    Aut.: Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova.
    Tytuł: Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji.
    Czasopismo: Rocznik Andragogiczny, Vol. 40 no. 2, 2015 S. 239-248
    Punktacja ministerstwa: 8.000

    Aut.: Chomczyńska-Rubacha Mariola, Rubacha Krzysztof.
    Tytuł: Ethical orientation (competenties) of men and women in early, middle and late adulthood.
    Czasopismo: Edukacja Dorosłych, Nr 1 2014, S. 79-86.
    ERIH Punktacja ministerstwa: 10.000 

    Aut.: Krzysztof Rubacha, Marina Sirotova.
    Tytuł: Child-rearing practices in Slovakia – A comparative study
    Czasopismo: New Educational Review, Vol. 40 no. 2, 2015 S. 239-248
    Scopus. wskaźnik Impact Factor ISI: 0.149. Punktacja ministerstwa: 15.000
    http://www.educationalrev.us.edu.pl/vol/tner_2_2015.pdf


     

  • Prof. zw. dr hab. Aleksander Nalaskowski

    aleksander-nalaskowskiKontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 77

    Konsultacje ⇥

    "Redefinicje pedagogiczne" (wykłady internetowe):
    Wykład pt. "Polska szkoła. Zmiany konieczne"
    Wykład pt. "Pedagogiczna miazga"
    Wykład pt. "Posocjalistyczna szkoła w posocjalistycznej nowoczesności"
    Wykład pt. "Interhomo"
    Wykład pt. "Natura i kultura dzieciństwa"
    Wykład pt. Czy da się żyć bez historii?




    Data urodzenia: 24 lutego 1957
    Wykształcenie
    1976 – matura I LO im. Mikołaja Kopernika w Toruniu
    1980 – mgr pedagogiki (UMK), praca magisterska „Udział Stanisława Przybyszewskiego w tworzeniu Gimnazjum Polskiej Macierzy Szkolnej w Wolnym Mieście Gdańsku" p/k prof. Bolesława Pieśniarskiego
    1985 – dr pedagogiki (UMK), rozprawa „Wychowawczo-kulturalne funkcje ruchu społecznego o nazwie Młody Teatr" p/k doc.dra hab. Józefa Kargula
    1990 – habilitacja (Uniwersytet Wrocławski) „Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki", „Ścieżki edukacyjne i losy życiowe twórczych trzydziestolatków".
    1992 – stanowisko profesora nadzwyczajnego UMK
    1997 – tytuł profesora
    2001 – stopień instruktora jeździectwa
    2003 – stanowisko profesora zwyczajnego UMK

    Droga zawodowa

    1980-1982 – Szkoła Podstawowa w Łążynie, nauczyciel
    1982 – asystent w Instytucie Pedagogiki UMK
    1991 - kierownik Zakładu Animacji Pedagogicznej IP UMK
    1996 – 2007 dyrektor Instytutu Pedagogiki UMK
    2007-2012 dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK (2 kadencje)

    Publikacje
    Sztuka obrzeży-sztuka centrum, Wyd. UW, Warszawa 1986, ss. 130

    Szanse szkoły z wyboru, Wyd.Adam Marszałek, Toruń 1993, stron 110 (dwa wydania)

    Szkoła jako Opus Dei-o prywatnym szkolnictwie hiszpańskim, Wyd.Nasza Szkoła, Toruń 1991, stron 25

    Młodzież na rozdrożach (zielonogórscy maturzyści 1987), Wyd.WSP Zielona Góra, 1990 (współautorzy: Krzysztof Dzieńdziura, Ryszard Borowicz) stron 146

    Przeciwko edukacji sentymentalnej, Impuls, Kraków 1994, str.60

    Niepokój o szkołę, Impuls, Kraków 1995, str.175

    The Joy of Education, Highwood Press, Sydney 1995, s. 61

    W poszukiwaniu wspólnoty-15 lat spotkań pedagogów z Oldenburga i Torunia, red. Toruń 1996

    Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji, Toruń Wyd. Ad. Marszałek 1997,ss. 165

    Edukacyjny show, Kraków Wyd.Impuls, 1998, ss.111

    Edukacja, która nie chce przeminąć, Wyd. Impuls, Kraków 1999, ss.130

    Widnokręgi edukacji, Wyd. Impuls, Kraków 2002, ss.460

    Przestrzenie i miejsca szkoły, Wyd. Impuls, Kraków 2002, ss.111

    Dzikość i zdziczenie jako kontekst edukacji, Impuls, Kraków 2006, ss. 115 (2007 tłumaczenie na rosyjski i ukraiński)

    Pedagogiczne złudzenia, zmyślenia, fikcje, Wyd. Impuls, Kraków 2009

    Pedagogiczny zapis dekady, Wyd. WSIiE, Olsztyn 2010

    Ortodoksja i Chaos, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013

    Pedagogiczne zwierzątko. Fenomen niewiedzy, Wyd. Kraków 2015

    Tożsamość. Mapa wypraw i słów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016
  • Dr Magdalena Cuprjak

    magdalena cuprjak

    Kontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 82

    Konsultacje ⇥


    Absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (2001); doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (2007); rozprawa doktorska pt. Rozwój tożsamości a pełnienie roli zawodowej nauczycieli w okresie wczesnej dorosłości, napisana pod kierunkiem dra hab. Krzysztofa Rubachy, prof. UMK w Instytucie Pedagogiki UMK w Toruniu. Od października 2007 r. zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu Od 2009 r. opiekun Sekcji Badawczej Studenckiego Koła Naukowego Pedagogów.

    Od października 2007 r. zatrudniona na stanowisku adiunkta na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu.

    Pełni funkcję sekretarza w czasopiśmie Przegląd Badań Edukacyjnych www.pbe.umk.pl.

    Zainteresowania naukowe oscylują wokół zagadnień związanych z młodzieżą gimnazjalną, konstruowaniem tożsamości w kontekście postmodernistycznej rzeczywistości oraz ze sposobami badania tych kategorii.

    Uczestniczka projektu „Gender w podręcznikach”.


    Publikacje
    Monografie
    Cuprjak M. (2007). Tożsamość a rola nauczyciela w okresie wczesnej dorosłości. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ss.199. – skrót

    Artykuły
    Status tożsamości a stosunek do ucznia nauczycieli w okresie wczesnej dorosłości, Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 2, 2006

    Płeć a teoria statusów tożsamości Jamesa Marcii, w: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Teoretyczne perspektywy badań nad edukacją rodzajową. Łódź: Wydawnictwo WSHE, 2007

    Konstrukcja i standaryzacja testu do pomiaru statusu tożsamości dorosłych, Rocznik Andragogiczny Nr 16, 2009 Refleksyjny andragog a badania w działaniu, Rocznik Andragogiczny, Nr 17, 2010

    Schemat etnograficzny : możliwości zastosowania w badaniach nad rozumieniem młodzieży gimnazjalnej, Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 13, 2011

    Gimnazjum jako przestrzeń konstruowania tożsamości upozorowanej, w: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Tożsamość w społeczeństwie współczesnym : pop-kulturowe (re)interpretacje. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012

    Tożsamość w kontekście transformacji : raport z badań, Przegląd Badań Edukacyjnych, Nr 17, 2013
  • Dr Dagna Dejna

    dagna dejnaKontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 77

    Konsultacje ⇥



    Urodzona w 1984 roku. W 2003 roku, w Instytucie Pedagogiki funkcjonującym w ramach Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, podjęła studia magisterskie na kierunku pedagogika (w zakresie pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej i edukacji ustawicznej). Należy do rocznika pierwszych absolwentów Wydziału Nauk Pedagogicznych, który rozpoczął swoją działalność w dniu 1 września 2007 roku.
    W czerwcu 2008 roku, pod opieką Profesora Aleksandra Nalaskowskiego, obroniła pracę magisterską: Praca z psami zaprzęgowymi jako medium wychowawcze i uzyskała tytuł zawodowy magistra.
    W roku 2009 podjęła współpracę z ośrodkiem badań nad anabaptyzmem, kulturą amiszów i mennonitów Young Center for Anabaptist & Pietist Studies, funkcjonującym przy Elizabethtown College w stanie Pensylwania w Stanach Zjednoczonych, która zaowocowała wyjazdem badawczym. Opiekę naukową oraz organizacyjną sprawowali: Profesor Aleksander Nalaskowski z WNP UMK w Toruniu oraz Donald B. Kraybill, Ph.D, Distinguished College Professor and Senior Fellow.
    W tym samym roku prowadziła badania etnograficzne w zborach amiszów starego zakonu w rejonie Lancaster County w Pensylwanii.
    Czerwiec 2011 r. - obrona rozprawy doktorskiej zatytułowanej „Szkoła i wychowanie u amiszów starego zakonu. Studium entopedagogiczne na terenie stanu Pensylwania w USA”. Recenzentami byli: ks. dr hab. Bogusław Milerski, prof. ChAT w Warszawie oraz dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK w Toruniu. Rozprawa została nagrodzona nagrodą JM Rektora UMK.
    Zainteresowania naukowe:
    Szczeliny we współczesności (eremici, cenobici, anachoreci, amisze, mennonici). Opisy tradycji „kultury ubogiej”, odrzucającej nadmiar, sugerującej pewną surowość życia i obyczaju, czyli pewien kontekst myślenia o życiu, o faktycznych potrzebach człowieka, o stosunku do natury i kultury.
    Członkini Zespołu Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji - accept.umk.pl [zobacz profil]
    Od 2015, decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego jest laureatem stypendium dla wybitnych młodych naukowców - obok dra Filipa Nalaskowskiego - jako jedyni pedagodzy w Polsce.

    Publikacje
    „Amisze. Fenomen wychowania endemicznego”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
  • Dr Filip Nalaskowski

    filip nalaskowski

    Kontakt
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    56 611 46 71

    Konsultacje ⇥



    Studiował pedagogikę i socjologię na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obecnie zajmuje stanowisko adiunkta na UMK na nowoutworzonym Wydziale Nauk Pedagogicznych. Na sfinalizowaną w styczniu 2007 roku rozprawę doktorską zatytułowaną Ubóstwo i wykluczeni z kultury jako problem dla edukacji uzyskał grant KBN. W 2001 roku został wraz z drużyną UMK akademickim wicemistrzem Polski w jeździectwie (skoki).
    Założyciel Zespołu Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji - accept.umk.pl[zobacz profil]
    Od 2015, decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego jest laureatem stypendium dla wybitnych młodych naukowców - obok dr Dagny Dejny - jako jedyni pedagodzy w Polsce.
    Ekspert/recenzent dla: Executive Agency for Higher Education, Research, Development and Innovation Funding - ROMANIA, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju - POLSKA.

    Publikacje
    Książki
    Ubóstwo i wykluczenie jako problem dla edukacji, Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn 2007.

    Artykuły
    Ubóstwo jako obiekt przekazu fabularnego. Próba typologii na podstawie wybranych filmów [w:] Przegląd badań edukacyjnych 2(3), Wyższa
    Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2006.

    Wykluczenie społeczne jako przedmiot namysłu naukowego[w:] Rocznik naukowy Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie, Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii TWP, Olsztyn 2007.